söndag 15 januari 2012

Årets första kort

En släkting till mig fyller 80 år i dagarna och naturligtvis ville jag göra ett fint kort som matchar presenten.


Det är alltid lite svårare att göra kort till det manliga släktet, man får tänka till lite extra. Först bestämde jag mig för vilken stämpel jag skulle använda. När jag hade målat några stämpelmotiv valde jag ut färgkombinationen på cardstock och mönstrat papper. Denna vikning tyckte jag passade bäst för detta ändamål. Siffrorna 80 stansade jag ut med ett Magnolia alfabet. 


Blommorna nere i hörnet lade jag till för att "mjuka upp" kortet, för att göra det mindre stelt. Bakom blommorna klistrade jag dit delar av en swirldie från Tim Holtz som jag distressade för att bättre matcha färgen på bladen i stämpeln. Blommorna är sprayade med perfect pearl.


Insidan är som alltid svår att få till. Här testade jag en ny teknik, maska tror jag det kallas, jag använde den del som blev över när jag stansade ut det färg lagda stämpel-motivet. Sedan stämplade jag med en grattisstämpel i det maskade området. Sidorna fick samma mönsterpapper som framsidan.


Försökte hitta en blomma som fångar upp den röda nyansen från framsidan av kortet för att insidan inte bara skulle gå i bruna nyanser.

Känns som att året har fått en bra pysselstart och i morgon blir det mer kortmakeri eftersom barnen och jag ska på barnkalas. Ett kort måste ju födelsedagsbarnet få och det får barnen hjälpa till med. William tycker mycket om att pyssla tillsammans med mig och det värmer att göra något gemensamt. För att tillfredsställa mitt onödiga krav på perfektion och Williams vilja att göra allt själv får han välja en die, stämpel och färger på papper och så hjälps vi åt att sätta ihop det. När jag lät honom välja dekorationer till en del julkort förra året, blev jag imponerad av vad han åstadkom så jag tror att vi kommer få till ett riktigt bra kort tillsammans!
//Jenny

4 kommentarer: